VIII.Michálkovický kopec 28.08.2010
Jízda pravidelnosti historických vozidel Michálkovický kopec
Dnešní den, sobota 28. srpna 2010, se "doopravdy vydařil" - v dobrém i ve zlém. Brzy ráno bylo hezké počasí - rychle umýt a naleštit auto a vyrazit na tradiční veteránský sraz do Ostravy - Michálkovic.
Vše se začalo komplikovat. Naše kočka (zůstala nám po nedávno zemřelém sousedovi) schovala koťata neznámo kam. Našli jsme je až za půl hodiny. Pak delší čas sundáváme pomocí dlouhého žebříku kotě od sousedů, které vylezlo na vysoký strom a ještě neumí slézt dolů. Rychle sedám do auta, k benzínové pumpě a honem do Ostravy. Cesta ubíhá v pohodě, lehce se zatahuje.
Do Michálkovic přijíždím v 9.15 hod.
Areál místních hasičů je už plný historických aut a motocyklů. Vytáhnu foťák a fotím - během chvilky se strašlivě zatáhlo v 9.51 hod. začíná lehce mrholit. během pár minut prší, pak lije jako z konve a následuje neskutečná průtrž mračen. Protože jsem zapomněl zavřít motorovou kapotu, mám vystaráno - vše je pod vodou a Fiat si ani neškytne. Za chvíli opakuji pokus a lehký pokrok. Spouštěč točí, ale motor nic. Chytá až na pátý pokus a za chvíli běží na volnoběh pravidelně. Tak ho nechávám točit, aby se vysušila elektroinstalace.
V 10.28 hod. začíná cvičná jízda do Michálkovického kopce. Znovu lije a lije. Některá auta je zapotřebí roztlačit, hůře jsou na tom motorky, pokud je majitelé nestačili přikrýt. Navzdory běsnícímu počasí řidiči i jejich stroje ukazují, že jsou z dobrého materiálu.
Obdivuji staršího pána na motorovém kole, který přijel až z Norimberku (žije tam již 50 let). Ten nemá ani pláštěnku a přesto vyráží na trať.
Je se na co dívat - krásné Ferrari 308 GTS,
Fiat 500 Abarth, několik "pětistovek", 850 Sport Coupé, 124 Spider, X 1-9, Alfa Romeo Spider 2000, nejvíce je Škodovek, zejména modely Škoda Octavia, 1000 MB, 100 a 110 R. Všichni obdivují závodní Aero z roku 1949 nebo nádherně restaurovanou předválečnou Škodu Rapid nebo Salmson ve smetanové barvě. Naproti tomu Fiat 600 D jeho majitel opravil "štětkovou technologií" se zachováním unikátní koroze. Za zmínku stojí také spider MG, jsou zde i zástupci značek Tatra, Mercedes, BMW, Willys, Wartburg a Trabant (těch je nejvíce, vydají nejvíce řevu a z jejich děsivého odéru dostanu astmatický záchvat). Dohromady přibližně 100 automobilů a motocyklů. Z motorek mě zaujala závodní Suzuki se čtyřválcovým motorem a sidecarem z roku 1987, krásná Jawa 500 OHC nebo Terrot OHV z přelomu 20. a 30. let minulého století. nejvíce jsou zastoupeny značka Jawa (plno "jawett", "jednoskoků", "pařezů", "chrchlů" a "mustangů"), ČZ (např. krásná vývozní ČZ 350 z roku 1979, "pérák" z roku 1951, ČZ 476 a 477 nebo "čuňas" - skútr ČZ 503), BMW (např. "šestistovka" R 61 z roku 1938), Norton, najde se i Honda nebo exotický JAP Herkules. Už po první cvičné jízdě se dříve travnaté parkoviště mění v bahnitý polygon, který škaredě potrápí zejména majitele silnějších aut a motocyklů.
A vše se horší, kolem 13. hodiny je už všude jenom bahno. Déšť poněkud slábne, když se na trať znovu vydávají soutěžící. Pro mně bohužel veteránské nadšení pro dnešek končí - zdravotní potíže umocněné počasím mě nutí vydat se na cestu domů.
Ve 14. hodin nerad opouštím Michálkovice, Fiat spokojeně vrní bez ohledu na sílící déšť. Co dodat závěrem? Zajímavou akci letos opětovně připravily "THE VINTAGE MOTOR CYCLE CLUB", "Český klub historických motocyklů", Sbor dobrovolných hasičů v Michálkovicích a Obec Michálkovice.
Více informací můžete nalézt na "www.ckhm.webgarden.cz".
Foto z této i jiných navštívených akcí v naší foto galerii na Picasa webu ZDE