Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mezinárodní setkání italských automobilů a historických automobilů a motocyklů dalších značek 6.-8.5.2011.

10. 5. 2011

 

Malé ohlédnutí za Mezinárodním setkáním italských

automobilů a historických automobilů a motocyklů

dalších značek 2011, které se konalo ve dnech

6. – 8. května 2011

 

Mgr. Jiřina a Mgr. Jaromír Poláškovi

 

 

Vše začalo někdy na jaře roku 2009 nápadem uspořádat veteránskou výstavu v Muzeu Beskyd Frýdek-Místek – na frýdeckém zámku. Zároveň se předběžně navrhlo opustit prostředí zámku v Bartošovicích u Nového Jičína a uspořádat velký a otevřený sraz ve Frýdku-Místku nebo na jiném místě (dobře dostupném, atraktivním, s větším zastoupením diváků), na který by mohli přijet také majitelé zajímavých a historicky cenných automobilů jiných značek, než jsou Fiaty. Nakonec to dopadlo tak, jak to dopadlo – jak správně rozeznali mnozí účastníci již uplynulé akce. Z jednoho srazu byly v podstatě dva srazy, které žily svým vlastním životem a v jednom konkrétním místě – na frýdeckém zámku – se navzájem prolnuly.

Akci v Bartošovicích a v Bílovci tradičně organizoval Mirek Jucha se svými rodinnými příslušníky a s ostatními členy Fiat klubu Ostrava a jejich rodinami, akce ve Frýdku-Místku se ujali manželé Poláškovi, kterým pomáhali jejich kamarádi a přátelé z řad veteránistů neklubových (z FKO přijel pomoci obětavý Polda Konderla, který byl ráno v Bílovci) a také obětaví členové Klubu přátel modrého dýmu, kteří nakonec neodjeli na hlavní trabanťáckou akci roku – „6. Trabi Český ráj Jinolice“ (ve dnech 6. – 8. 5. 2011 se v Českém ráji sjelo 91 Trabantů a účastníků bylo 181).

A nyní sraz pohledem zpátky. Příprava zabrala osm měsíců – bylo zapotřebí vyjednat všechna potřebná povolení, zajistit podporu sponzorů a záštitu nad akcí. Propagace srazu probíhala ve čtyřech kolech – v předstihu na jaře 2010, na podzim 2010 a opakovaně od února 2011. Propagace byla maximalistická, včetně barevného plakátu a barevné pozvánky, pro běžné použití existovala podrobnější černobílá verze plakátu a pozvánky. Informace o srazu se podařilo umístit na 76 webových stránek v ČR i v zahraničí, byla kontaktována většina informačních center na Moravě a ve Slezsku, velké množství pozvánek bylo po celý minulý rok šířeno na veteránských akcích a burzách. Byli jsme v kontaktu se všemi významnějšími deníky, novinami a zpravodaji v kraji, na celostátní úrovni byly osloveny všechny hlavní deníky, motoristické časopisy a také redaktoři rozhlasu a televizních stanic.

První účastníci se hlásili na akci již na přelomu února a ledna, díky účasti na veteránském srazu v Milíkově přijelo několik polských posádek s velmi zajímavými modely. Poslední zájemci volali ještě v pátek 6. května kolem 22. hodiny a úplně poslední zájemce volal v sobotu 7. května v 7.48 hodin – poslali jsme ho, stejně jako dalších 7 posádek na orientační jízdu do Bílovce.

A teď trochu statistiky a zajímavostí kolem srazu: Koláče, chleba a bagety se pekly kolem 4. hodiny ráno – v 6. hodin byly ještě horké, když jsme koláče cukrovali. Informační tabule a panely se dávaly do města kolem 5. hodiny ráno. Uzenářské speciality ve stánku pana Cieslara byly zcela čerstvé – udily se předchozí den, guláš byl podle hodnocení účastníků skvělý, stejně jako točený Birell.

Frýdecko-místecké části srazu se postupně zúčastnilo 78 automobilů, převážně italských značek, motocykl přijel pouze jeden – skútr ČZ 501, jeden byl také čtyřkolový Velorex. Dalších zhruba 15 motorek (bohužel nových) sem tam postávalo na Zámeckém náměstí.

Nejdražším vozidlem na srazu bylo Ferrari 430 Scuderia s maximální rychlostí 320 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,6 sec. – jeho aktuální cena v přepočtu na Kč (kurz 8. 5. 2011) dosahuje zajímavé částky 5 177 928 Kč. Dalším krasavcem byl Jaguar XJ 6, který byl zároveň na prodej (jeho majitel přijel již před 10. hodinou).

Největším autem, které parkovalo na Zámeckém náměstí, byl americký Continental z 80. let minulého století, nejmenšími auty byly Fiaty 500 a 126. Nejstarším autem byla Tatra 12 z roku 1928 (majitel odjel brzy na veteránskou akci na nedalekých Hukvaldech), dalším nejstarším autem byl Fiat 508 Balilla z roku 1932.

Kabrioletů bylo poměrně dost – Alfa Romeo Spider 2000, jeden MG z 50. let a druhý z roku 1997, Spitfire IV, Fiat Uno Cabrio, Fiat Ritmo Bertone Cabrio, Fiat Barchetta a Škoda Felicia. Sportovních automobilů se sjel slušný počet – kromě již výše zmíněných na srazu byla také Lancia Delta HF Integrale, Lancia Fulvia 3 ve sportovní úpravě a 7 krásných kousků Fiatu X 1/9 (červeno béžově žlutý, bílý, černý a čtyři červené).

Z Polska kromě jedné X 1/9-ky přijely Fiat Millecento z roku 1958 a Fiat 1500 a několik menších Fiatů. Další italské vozy – Lancia Delta, Fiaty 126, 500, 600, 850, 850 Special (kupodivu letos nepřijel ani jeden Spider nebo Coupé 850), jedna italská 124-ka (ale chyběl 124 Spider), licenční VAZ 2103 (další Žigulík stál na náměstí). Ve výčtu ještě chybí několik Fiatů 127, 128 3P SC, Fiat 131 Mirafiori, 2 Fiaty Punto, Fiat Panda (nový i starý) Fiat Multipla (nový), Fiat Palio, Fiat Bravo a jedno Autobianchi A 112 (Bertone).

  Ze spřátelených Trabant klubů, se kterými jsme společně připravovali výstavu "Dědeček automobil", bylo 8 vozů – najzachovalejšího, zcela původního Trabanta přivezl Saša Štefek a zajímavou úpravu "Trabiporsche" přivezl Jarda Vašut, nechyběl ani zcela černý Trabant 601, který byl jako stvořený pro agenta 007. Už jsme jenom zapomněli zmínit dvě hezky opravené Škody 742 "užovka", které jenom krátce stály na náměstí (do celkového počtu jsme je nezapočítali), skoro celý den tam stála krásně opravená Škoda 1202 STW a lahůdkou byl vojenský „bojový“ Tudor.

Bohužel nakonec nikdo nepřijel z ostravského VCC ani z ostravského Tatra Veterán klubu (účastnili se podobné akce na Hukvaldech, kde bylo cca 50 opravdu hezkých veteránů). Další veteránská akce probíhala v Rožnově, na Čeladné, motorky (Harley Davidson a další značky) měly svůj sraz na zámku v Hradci nad Moravicí. Navíc v neděli 8. 5. Český klub historických motocyklů pořádal otvírání šoupátek v areálu československého pohraničního opevnění v Darkovičkách u Hlučína.

A tak letošní účast 78 vozidel (cca 120 účastníků) byla opravdu velmi slušná. Ještě jednou chceme všem poděkovat za to, že přijeli jak do Bartošovic a do Bílovce, tak i do Frýdku-Místku. Soutěží na Zámeckém náměstí ve Frýdku se zúčastnilo 17 posádek – v jízdě zručnosti (slalom mezi kuželkami, couvání do garáže) a v kutálení šišaté rezervy po koberci v nasazených pracovních rukavicích zvítězila v čase 32 sec. posádka číslo 9 – Marcin Gajda, Fiat 128 3P z Bielsko-Białe. Protože jsme se s FKO nedokázali ujednotit, kde a jak tuto soutěž vyhodnotíme (omlouváme se proto účastníkům), vítězné posádce cenu zašleme poštou. Jako druhý se v čase 33 sec. s číslem 7 umístil Jakub Gvuzd s Fiatem 126 BIS z Orlové-Lutyně a na třetím místě skončily posádky číslo 14 (Bílovec) – Pavel Lapuník a číslo 18 (Bílovec) – p. Mareček v čase 35 sec.

Od 13. hodiny byla zpřístupněna výstava „Dědeček automobil aneb příběh malých autíček na našich cestách“ (ve výstavě je 365 modelů automobilů, cca 100 velkých fotografií automobilů, mnoho dalšího materiálu, různých součástek, modelů motoru, převodovek, apod.).

V 15 hodin proběhla vernisáž této výstavy – výstavu uvedla PhDr. Zuzana Břízová – ředitelka Muzea Beskyd Frýdek-Místek, dále hovořili Milan Chudej – předseda Fiat klubu Ostrava a Mgr. Jaromír Polášek – jeden z autorů a komisař výstavy. Proslovy byly krátké, aby byl dostatek času na pohoštění. Snědlo se 7,5 kg chleba, 6 velkých vek, 3 kg domácí škvarkové pomazánky, 1 kg jemné tvarohové rybí pomazánky a 0,75 kg domácí zabijačkové (játrové) pomazánky, 80 svatebních koláčů a 2 kg domácího perníku. Všem moc chutnalo (koláče zmizely během 3 minut!). Vypilo se 114 plechovkových Birellů a 15 litrů dalších nealkoholických nápojů. Po celý den v areálu setkání panovala prohibice (i ve stánku se točil Radegast Birell). Pro mnohé dotazy spokojených konzumentů prozrazujeme, z čeho se dělá naše škvarková pomazánka. Předně se nedělá ze škvarků – je z čistého domácího škvařeného sádla, které se přecedí a slije do větší nádoby. Samostatně se smaží nadrobno pokrájená, vykostěná uzená plec – přidá se jemně pokrájená cibule, utřený česnek, jemně mletý kmín a černý pepř a na závěr jemně pokrájená zelená cibulová nať. Vše se smíchá dohromady, nepatrně přisolí a nechá se chladnout cca 4-5 hodin (občas se musí promíchat, aby maso nesedlo ke dnu).

Po krátké prohlídce výstavy „Dědeček automobil“ nastal zlatý hřeb celého dne – přiblížila se 16. hodina a nastalo udělování cen primátora Statutárního města Frýdku-Místku Mgr. Petra Cvika. Nepřítomného primátora, který narychlo musel odcestovat do Plzně na schůzku primátorů magistrátních měst České republiky, zastoupil náměstek primátora Mgr. Michal Pobucký, DiS.

Byly uděleny tyto ceny primátora města Frýdku-Místku:

Cena elegance – Bořivoj Nakládal, Brno – Fiat 500 z roku 1971 s přívěsem Fiat 500;

Cena původnosti – Grzegorz Chromik, Czechowice-Dziedzice – Fiat Millecento z roku 1958;

Čestná cena – nejstarší účastník srazu – Jaromír Grygar (88 let), Frýdek-Místek – zakládající předseda prvního Trabant klubu ve Frýdku-Místku;

Nejstarší vozidlo – Vladimír Gajdoš, Hoř u Čáslavi  – Fiat 508 Balilla z roku 1932;

Nejvzdálenější účastník – Géza Mósner, Keszthely, Maďarsko – Fiat 500;

Ženská posádka – Lída Ruknerová, Adéla Ruknerová, Dvůr Králové – Fiat 600;

Navíc byla předána cena Fiat klubu Ostrava smíšené posádce – Petra Janečková, Opočno – Fiat 850.

Zajímavý je také údaj o celkovém počtu návštěvníků letošního setkání ve Frýdku-Místku, akce se od rána zúčastnilo něco málo přes 1 000 lidí. Mezi hosty byl také přítomen pan Miroslav Gomola, šéfredaktor časopisu Oldtimer.

V 16.45 hodin vozidla začala opouštět areál frýdeckého zámku, vjížděla do zámeckého parku a pokračovala po Zámecké ulici na Zámecké náměstí, kde se řadila do kolony. Krátce před 17. hodinou se kolona několika desítek automobilů vydala na spanilou jízdu ze slezského Frýdku do moravského Místku a odtud dále přes Chlebovice a Rychaltice do Příbora. Na parkoviště před pizzerií „U Marty“ v Bartošovicích nakonec dorazilo 12 vozidel účastníků a 8 vozidel pořadatelů. Kolem 19. hodiny začalo vyhodnocení orientační soutěžní jízdy a předávání cen, následovala tradiční tombola. Měli jsme štěstí, zakoupili jsme si 14 lístků a vyhráli jsme firemní kalendář mostů z celého světa. Kolem 20. hodiny jsme odjeli z Bartošovic, čekal nás ještě úklid informačních tabulí a poutačů na území města, úklid laviček, odvezení odpadků, vyklizení prostor, apod. – skončili jsme až v neděli odpoledne.

 Závěrem chceme poděkovat všem účastníkům letošního setkání za bezvadnou pohodu, kterou napomohli vytvořit. Chceme Vám poděkovat za Vaši hojnou účast a těšíme se na setkání s Vámi v roce 2012.

Děkujeme také všem, kteří nám s přípravou frýdecko-místecké části srazu i na samotném srazu pomáhali, jmenovitě to byli manželé Bělíkovi, manželé Vašutovi, Lukáš Folwarczny a jejich kamarádi z Klubu přátel modrého dýmu, Jiří Kuskula a Petr Rucki z Old Fiat klubu, Dana Ramíková s rodinnými příslušníky a Roman Filko, hodně nám pomohl obětavý Polda Konderla, který se přiřítil z Bílovce a celý den nám hlídal nájezd do areálu frýdeckého zámku, při přípravě vernisáže a při rychlém úklidu na závěr akce nám hodně pomohl také Pavel Konečný (oba z FKO). Poděkování si zaslouží také pan Vladislav Heczko za výborné občerstvení v průběhu akce. Hlavní poděkování patří paní ředitelce Muzea Beskyd PhDr. Břízové, bez jejíž účinné podpory by se akce nemohla uskutečnit. Účinně pomáhali také další pracovníci Muzea Beskyd, Zdeněk Urbanovský a Bohumír Kroček (někdo musel postavit pódium, převézt a složit lavičky, apod.). Poděkování patří i průvodkyním muzea, které se pohybovaly v informačním centru a ve výstavě a paním uklízečkám za mimořádný večerní úklid frýdeckého zámku.

Poděkování patří také všem členům Fiat klubu Ostrava a jejich rodinným příslušníkům, zejména Mirkovi Juchovi za vzornou přípravu a zajištění části srazu v Bílovci a sportovní orientační jízdy.

Musíme také poděkovat všem, kteří zapůjčili materiál do výstavy „Dědeček automobil“. Jmenovitě to byli Daniel Kaminský, Miroslav Jucha, Eduard Křenek, Miroslav Bělík, manželé Vašutovi, Lukáš Folwarczny, Alexander Štefek, Libor Čermák, Miroslav Kohoutek, Milan Chudej, Leopold Konderla, Jaromír Grygar, Ing. Ivan Mazel, Roman Němec, Otakar Stařičný, Petr Rucki, Jiří Kuskula, Karel Pustka, Fiat D & R Hodoňovice, manželé Poláškovi.

Výstava, sraz a doprovodné akce v době konání výstavy se mohou uskutečnit také díky těmto osobám a firmám: Primátor města Frýdku-Místku Mgr. Petr Cvik, Statutární město Frýdek-Místek, Město Bílovec, Obec Bartošovice, Euroregion Beskydy, Region Beskydy, Beskydské informační centrum, Muzeum Beskyd Frýdek-Místek, Region Poodří, Region Slezská brána, Šenovské muzeum, Včelařská prodejna Chlebovice, Kooperativa pojišťovna a. s., SABMiler – Plzeňský prazdroj, a. s. – Pivovar Radegast, Beskydská likérka – Libor Pastorek, Frýdecko-místecká skládka, Knihkupectví Libri – Mgr. Romana Pešková, WART – Henryk Wawreczka, pekárna Coop – Jednota Frýdek-Místek, Zámecká cukrárna, manželé Poláškovi.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

A112

Libor,12. 5. 2011 14:43

dovolím si poopravit malou drobnost,ale Innocenti A112 (Bertone) bylo zřejmě myšleno vozidlo Autobianchi A112 .. jinak obsáhlá reportáž

Re: A112

Jaromír Polášek,12. 5. 2011 17:13

Děkuji za opravu, zjistil jsem to bohužel pozdě, až když jsem dal Milanovi příspěvek na web. A na ten se nedostanu, abych udělal opravu. Alespoň někdo čte pozorně - ještě jednou díky.
Zítra bude jiný příspěvek i o výstavě na stránkách Muzea Beskyd spolu s fotogalerií.
Zároveň dodávám k názoru Mirka Juchy (v diskusi) na nutnost dělat srazy nadále v Bartošovicích - děkujeme, odcházíme. Je to názor můj i mé ženy. Rozhodli jsme se, pokud vše půjde nadále stejnou cestou, že opustíme řady FKO. Naše představa o aktivním klubu s bohatým životem a zajímavými akcemi se liší. Není to nic proti členům a klubu samotnému. Vadí nám, jakým způsobem se prosazují názory a už nás nebaví pořád dokolečka řešit, jak je něco báječné a vše ostatní nepřipadá v úvahu. Chceme ještě dotáhnout všechny akce FKO v rámci výstavy "Dědeček automobil" a dostát závazkům. Pomůžeme také Trabant klubům při zajištění jejich podzimního srazu na Morávce, když nás jeich členové podrželi při přípravě výstavy a našeho letošního setkání. Sraz 2012 chceme připravit nezávisle na Bartošovicích s týmem, složeným z lidí z různých klubů.